Author Archives: Sebastian Bodu

Următoarele acțiuni ale Avocatului Antreprenorilor

Ultimele declaratii ale ministrului de finanțe au valoarea unei recunoașteri a haosului legislativ in domeniul fiscal. Una dintre acestea a fost în sensul renunțării la impozitarea bacșișului (dar nu și la registrul de bani personali), ceea ce se va întâmpla până la 1 Iunie 2015 (probabil tot printr-o ordonanță de urgență). A doua a fost că reținerea amenzilor (aceasta fiind natura juridică a sumei reprezentând de 10 ori amenda inițială) anulate de instanța de judecată sesizată de contribuabil va fi corectată în Parlament, cu ocazia aprobării Ordonanței de urgență nr. 8/2015. Vom avea, așadar, trei ordonanțe de urgență, emise în ultimele 6 luni, care au amendat Ordonanța de urgență nr. 28/1999 privind casele de marcat electronice, precum și o lege de aprobare (doar) a uneia dintre ele, respectiv Ordonanța nr. 8/2015, probabil o situație unică în istoria legislativă.

În același timp, Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constitutională Ordonanța nr. 8/2015, cu privire la neconstituționalitatea prevederilor privind reținerea amenzilor plătite pentru a evita sancțiunea suspendării activității. Curtea poate însă extinde verificarea de neconstituționalitate asupra întregului act normativ, astfel că este posibil ca o decizie de neconstituționalitate să acopere și celelalte trei aspecte sesizate de noi prin petiția adresată Avocatului Poporului. Pentru mai multă siguranță, argumentele noastre cu privire la toate cele patru prevederi neconstituționale au fost trimise oficial și Curții Constituționale, în vederea maximizării șanselor de a obține o decizie exhaustivă.

Reamintim că, în afara dispoziției privind nerestituirea amenzilor anulate de instanță, Ordonanțele nr. 91/2014 și 8/2015 conțin următoarele prevederi neconstituționale: 1) cele care sancționează agenții economici pentru sume de bani în plus sau în minus față de valoarea bonurilor fiscale emise, prin faptul că instituie o prezumție de evaziune fiscală or o contraventie sau o infracțiune nu pot fi prezumate. 2) cele privind dreptul inspectorilor fiscali de a confisca sumele de bani aflate la agentul economic și la angajații acestuia, atunci când depășesc valoarea bonurilor fiscale emise, confiscarea neputând fi dispusă decât de instanța de judecată, pentru sume ilicite. 3) derogarea de la aplicarea dreptului comun contravențional al suspendării de drept, prin plângerea contravențională, a sancțiuni aplicate deoarece, până la soluționarea pe fond a plângerii, sanctiunea complementară constând în suspendarea activității pentru 30 de zile va fi fost deja consumată.

În concluzie, vom aștepta atât decizia Curții Constitutionale, cât si noua ordonanță anunțată de ministrul finanțelor publice până la 1 iunie și, în funcție de acestea, vom stabili noile actiuni pe care le vom întreprinde împotriva dispozițiilor abuzive din legislația privind casele de marcat. Vă mulțumim că sunteți alături de noi și, cu cât vom fi mai mulți și mai determinați, cu atât putem obține mai multe rezultate.

Renunțarea la impozitarea bacșișului reprezinta o victorie de etapă. Războiul de abia a început

Legislația și măsurile ANAF din ultimul an au demonstrat existența unei mentalități comunistoide, represive, întoarsă în anii ’50. Anunțul ministrului de finanțe cu privire la renunțarea impozitării bacșișului este rezultatul efectelor aberante ale acestei legislații și aplicării ei de către Direcția Antifraudă Fiscală, nu rezultatul modificării cauzelor, care rămân neschimbate. Nu știm cu ce modificări… Continue Reading

Sesizare de neconstituționalitate privind OUG nr. 91/2014 și OUG nr. 8/2015

Sesizare de neconstituționalitate privind OUG nr. 91/2014 și OUG nr. 8/2015

Pentu ca instanța constituțională să poată verifica constituționalitatea prevederilor OUG nr. 91/2014 și OUG nr. 8/2015, trebuie sesizată fie de Avocatul Poporului, fie de o instanță de judecată. Drept urmare, îi solicit d-lui Victor Ciorbea, în calitate de Avocat al Poporului, să sesizeze Curtea Constitutională, conform textului de mai jos. Îi îndemn să facă același… Continue Reading

Neconstituționalitatea legislației privind casele de marcat electronice

Actuala legislație privind casele de marcat electronice reprezintă un abuz fără margini la adresa mediului de afaceri, în general, și la adresa antreprenorilor, în particular. Trecând peste limbajul nejuridic, inadmisibil la un act normativ, principalele probleme pe care OUG nr. 91/2014 și OUG nr. 8/2015 le ridică sunt următoarele: Continue Reading